WUOK
Wijs in Uitdagend Onderwijs aan Kinderen

Leren (door te) programmeren - groep 4-8

Vaardigheden die aan bod komen in deze lessen(series) en workshops zijn onder meer creatief, analytisch en probleemoplossend denken.

  • ScratchJr - groep 4-5

De kinderen leren hoe ze met behulp van de programmeeromgeving van ScratchJr een animatie, verhaal en/of spel kunnen programmeren. Middels het gebruik van visuele blokken code leren kinderen hoe ze de computer kunnen laten doen wat zij willen dat de computer doet. ScratchJr leent zich uitstekend om kinderen vanaf groep 4 kennis te laten maken met (leren) programmeren.

  • Code.org - hour of code - groep 5-8

De programmeeropdrachten van Code.org lenen zich bij uitstek om kinderen kennis te laten maken met programmeerconcepten. Middels het vervullen van in moeilijkheidsgraad opklimmende opdrachten worden kinderen uitgedaagd om creatieve oplossingen te bedenken voor gestelde problemen/uitdagingen.

  • Scratch - groep 5-8

De kinderen leren hoe ze met behulp van de programmeeromgeving van Scratch een animatie, verhaal en/of spel kunnen programmeren. Middels het gebruik van visuele blokken code leren kinderen hoe ze de computer kunnen laten doen wat zij willen dat de computer doet. Scratch leent zich uitstekend om kinderen vanaf groep 5 kennis te laten maken met (leren) programmeren. 

  • Construct - groep 7-8

De kinderen leren hoe ze met behulp van het tool Construct een echt computerspel kunnen programmeren. Startend met de vraag: "wat gebeurt er nou precies?" simuleren de kinderen eerst op papier wat er nou precies in hun spel moet plaatsvinden (je moet de computer toch echt 'vertellen' dat als een kogel de vijand raakt zowel de kogel als de vijand verdwijnen, je een punt erbij krijgt en er een explosie plaats moet vinden). De kinderen leren het 'gereedschap' Construct kennen en gebruiken door hun spel stap voor stap verder te ontwikkelen. Na afloop van deze lessenserie kennen de kinderen de basisfunctionaliteit van het tool Construct en kunnen ze dit gebruiken om hun eigen creaties vorm te (leren) geven.